W poszukiwaniu bieszczadzkich aniołów

Powiększ obraz

W  dniach 3-16 listopada 2014 roku dwaj  reprezentanci ŚDS im. Anny : Paweł  Rebizak – malarz i Jan Organ – poeta wzięli udział w  warsztatach twórczych, które odbyły  się w Bieszczadach. Pierwszy tydzień  upłynął nam pod znakiem turystyki, uczestnicy – a było nas 15 – poznawali na nowo góry, rezerwaty, obiekty sakralne itp. Imprezę zorganizowało Stowarzyszenie „Dobry Dom” oraz Centrum Integracji Społecznej.

Zwiedzanie rozpoczęło się od Drogi Krzyżowej Nowego Życia, prowadzącej z Zagórza do ruin klasztoru Karmelitów; każda z 14 stacji rzeźbiona była przez innych rzeźbiarzy bieszczadzkich. Z Zagórza przejechaliśmy do Ustrzyk Dolnych, gdzie też nazajutrz obejrzeliśmy Muzeum Bieszczadzkiego Parku Narodowego. Stamtąd udaliśmy się do Równi i do Czarnej, gdzie – oprócz cerkwi – byliśmy gośćmi państwa Franczaków, prowadzącymi własną galerię. W Lutowiskach obejrzeliśmy także  galerię państwa Zubel „ W starym kinie”. W tym samym dniu oglądaliśmy w Mucznem zagrodę żubrów.

Nasz przewodnik, pan Stanisław Orłowski, wieczorem wygłosił nam bardzo ciekawą prelekcję o historii zbójników bieszczadzkich, z których ostatni zginął w 1923 roku. Spośród wielu miejsc byliśmy następnie w Smolniku, na Małej Rawce, na Jaworzcu, w Wołosatem, w Cisnej i w Łopience. Gościliśmy też w galerii „ Fantasmagoria „, pod przełęczą na Przysłupiu. Na koniec pierwszego pobytu poznaliśmy zbiory ikon i obrazy Z. Beksińskiego w Muzeum Historycznym w Sanoku.

II tura rozpoczęła się od przyjazdu do  Myczkowiec, gdzie mieszkaliśmy przez tydzień w ośrodku „Caritas Rzeszów”. Tutaj urządzono nam właściwe warsztaty twórcze: ceramiczne, malarskie, literackie, rzeźbiarskie, rękodzielnicze. Owoce naszych prac zostały zabrane do Rzeszowa, na specjalną wystawę. Obejrzeliśmy także Centrum Kultury Ekumenicznej im.  Jana Pawła II, z drewnianymi makietami cerkwi i kościołów.

Na koniec pokazano nam filmy o  bieszczadzkich zakapiorach i wystawę plansz „Kultura Bieszczadów i okolic”. Warsztaty zakończyły się 16 listopada podsumowaniem i wspólnym obiadem.